wtorek, 2 czerwca 2009

Rowerowa Jelenia Góra i okolice! Atrakcyjne miejsca, które koją duszę i widoki, które cieszą oko!

Kolejny projekt Szkoły Myślenia, tym razem nauczyciela wychowania fizycznego p. Andrzeja Sękiewicza, zrealizowany. Nauczyciel wspólnie ze swoimi uczniami wybrał się na wycieczkę rowerową, której głównym celem, oprócz oczywiście promowania zdrowego stylu życia, było stworzenie mapki rowerowej ciekawych miejsc Jeleniej Góry i najbliższych okolic.
Trasa wycieczki przebiegała przez Park Krajobrazowy Doliny Bobru oraz Pogórze Izerskie (Wysoczyznę Rybnicy, Obniżenie Starej Kamienicy). Trzydniowa wycieczka obfitowała w niezapomniane krajobrazy, ciekawe zabytki oraz była wyzwaniem dla uczestniczącej w niej młodzieży. Pan Sękiewicz podzielił się z nami trasą wycieczki. oto ona:
DZIEŃ PIERWSZY
1.Jelenia Góra (O km)
Start wycieczki spod Gimnazjum nr 1. Przejazd ulicami miasta przez centrum. Wjazd na ścieżkę rowerową na ulicy Sobieskiego. Przejazd przez Borowy Jar do schroniska „Perła Zachodu”. Dalej dojazd do tamy tworzącej Jezioro Modre. Krótka historia zapory. Wzdłuż Bobru dotarliśmy do Siedlęcina.

Przed wyjazdem
2. Siedlęcin (4 km)
Zwiedzanie wieży rycerskiej w Siedlęcinie. W sali na II piętrze oglądamy najstarsze w Polsce malowidła ścienne oraz podziwiamy pokaz tańców średniowiecznych. Wyruszamy w dalszą drogę w kierunku Siedlęcina Górnego. Przed nami pierwszy poważny podjazd na którym rozgrzewamy swoje mięśnie. Na końcu podjazdu zrobiliśmy drugi odpoczynek. Przecinamy drogę krajową nr 30. Kierujemy się na Goduszyn (część Jeleniej Góry.

Pierwszy odpoczynek

3. Goduszyn(6 km)
Przejeżdżamy nad linią kolejową Jelenia Góra – Węgliniec, skręcamy na Rybnicę.
4. Rybnica (10 km)
Przejeżdżamy przez wieś. Robimy sobie krótki odpoczynek i w dalszą drogę ruszamy do Starej Kamienicy.
5.Stara Kamienica (13 km)
Bardzo stara wieś, jedna z najstarszych w regionie, dzisiaj siedziba gminy. To również ważne skrzyżowanie dróg lokalnych, wybieramy jedną z nich kierując się na Nową Kamienicę.
6.Nowa Kamienica (16 km)
Jedziemy teraz odcinkiem drogi rowerowej (szlak niebieski) w kierunku Grudzy. Po drodze mijamy duży kamieniołom na Kamienistej (456 m).Odcinek drogi szutrowej.
7.Grudza (18 km)
Mała wieś na Pogórzu Izerskim, w której robimy sobie przerwę i małe zakupy. Nowiutką drogą asfaltową zmierzamy do Janic. Widoki są przepiękne.
8.Janice (20 km)
Jedna z najmniejszych wsi w okolicy i przez to jest bardzo urokliwa. Meta pierwszego dnia wycieczki rowerowej. Fundacja Wioski Franciszkańskiej – nasze miejsce noclegowe.
DZIEŃ DRUGI
1.Janice(O km)
Start do drugiego odcinka wycieczki rowerowej. Jedziemy odcinkiem drogi szutrowej. Przecinamy drogę krajową nr 30. Kierujemy się na Popielówek. Po prawej mijamy teren wojskowy, znów jedziemy „asfaltówką”. Bardzo długi zjazd do Popielówka.
2.Popielówek (4 km)
Długa wieś łańcuchowa przez którą przejeżdżamy dosyć szybko. Kierujemy się na Lubomierz
3.Lubomierz (7 km)
Miasteczko Festiwalu Filmów Komediowych z charakterystycznym długim rynkiem, przez który przejeżdżamy kierując się do Muzeum Kargula i Pawlaka. Lubomierz to jedno z najmniejszych miast w Polsce. Tutaj robimy dłuższy postój na zwiedzanie małego muzeum. Oglądamy charakterystyczne przedmioty wykorzystane w filmie. A jest co oglądać! Zwiedzamy również pobliski kościół pod wezwaniem WNMP i Maternusa, który góruje na okolicą. Potem jedziemy na zakupy i na lody do nieodległego sklepu. Wyjeżdżamy z miasta kierując się na Wojciechów.
4.Wojciechów (10 km).
Dojeżdżamy do drogi wojewódzkiej nr 297, którą krótko jedziemy. We wsi skręcamy na Maciejowiec. Pokonujemy krótki, ale uciążliwy podjazd, potem już jest fajnie i równo.Pod lasem robimy krótki odpoczynek. Widoki są zachwycające, zwłaszcza na Karkonosze.
5.Maciejowiec (13 km)
Zwiedzamy miejscowy Pałac Maciejowiec (klasycystyczny), ale tylko z zewnątrz. Oprócz tego oglądamy Dwór w Maciejowcu, który pochodzi z epoki renesansu. Całość otacza nieco zaniedbany ogród. Po krótkiej przerwie na II śniadanie wyruszamy w dalszą drogę. Zjeżdżamy w dół do Pilchowic bardzo widokową szosą podziwiając przepiękną Dolinę Bobru. Za mostem na Bobrze robimy krótki postój
6.Pilchowice (15km)
Jedziemy wzdłuż Bobru w górę rzeki, do wielkiej zapory wybudowanej w latach 1902-1912. Tama ma wysokość 62 m, a długość 290 m (druga co do wysokości w Polsce). Spiętrza wody Bobru tworząc rozległe Jezioro Pilchowickie (największe na tej rzece). U podnóża tamy znajduje się elektrownia wodna. Na koronie zapory robimy kolejny odpoczynek. Następnie ruszamy szutrowa drogą w kierunku Pokrzywnika.

Wedle powiedzenia: Cudze chwalicie swego nie znacie. Piękno Zapory Pilichowickiej

7.Pokrzywnik (19 km)
Skręcamy na Barcinek jadąc początkowo wygodną ścieżką rowerową, następnie zjeżdżamy karkołomnym odcinkiem w przełom rzeki Kamienicy (lewy dopływ Bobru). Znowu dojeżdżamy do szosy asfaltowej, skręcamy na Barcinek. Droga wznosi się lekko pod górę.
8.Barcinek (23 km)
Przy miejscowym sklepie robimy dłuższą przerwą na odpoczynek, fundujemy sobie lody. Wjeżdżamy na drogę krajową nr 30, jest to bardzo ruchliwa droga, zachowujemy ostrożność. Kierujemy się na Pasiecznik
9.Pasiecznik (25 km).
Zatrzymujemy się w miejscowości, aby dokonać ostatnich zakupów w tym dniu. Skręcamy w boczną drogę do Janic.
10.Janice (27 km).
Dojeżdżamy do miejsca noclegowego, koniec trasy w drugim dniu wycieczki.
DZIEŃ TRZECI
1.Janice (O km)
Wyruszamy w powrotną drogę do Jeleniej Góry. Po drodze „żegnają nas” wspaniałe panoramy pobliskich gór.

Przepiękne widoki miejsca w którym żyjemy
2.Pasiecznik (2 km)
Wjeżdżamy na drogę krajową nr 30, jedziemy uporządkowanym szykiem do Barcinka.
3.Barcinek (4 km)
Skręcamy na drogę lokalną do Wrzeszczyna. Zjazd drogą szutrową do tamy na Bobrze. Jest to trzeci obiekt tego typu na naszej wycieczce. Poruszamy się po Dolinie Bobru.
4.Wrzeszczyn (7 km)
Tutaj przekraczamy rzekę przechodząc tamą na drugi brzeg. Stromy podjazd asfaltową szosą, na wypłaszczeniu robimy krótki odpoczynek.
5.Siedlęcin (10 km)
Przejeżdżamy przez tą dużą wieś kierując się na Jeżów.
6.Jeżów Sudecki (13 km)
Tranzytem pokonujemy niewielki odcinek tej wsi, kierując się do Jeleniej Góry.
7.Jelenia Góra (16 km)
Przejazd ulicami miasta do centrum. Koniec wycieczki rowerowej przy Gimnazjum nr 1 w Jeleniej Górze.

GRATULUJEMY !! POMYSŁU I WYTRWAŁOŚCI !!